
Wyniki 5. edycji raportu The State of Grocery Retail Europe 2025
EuroCommerce, do którego należy POHiD, opublikował najnowszą edycję raportu State of Grocery Report, opracowanego we współpracy z firmą McKinsey. To piąta edycja cyklu publikacji poświęconych analizie stanu europejskiego handlu detalicznego w obszarze artykułów spożywczych – obecnie i w przyszłości.
W 2024 roku sprzedaż artykułów spożywczych wzrosła po raz pierwszy od 2020 roku w ujęciu realnym (skorygowanym o inflację). W Europie odnotowano wzrost sprzedaży spożywczej o 2,4%, co nieznacznie przekroczyło wskaźnik inflacji cen żywności wynoszący 2,3%. Niemniej jednak rok 2024 był trudnym okresem dla europejskich detalistów spożywczych. Utrzymująca się presja ekonomiczna prowadziła do ostrożniejszych zachowań konsumenckich i ograniczonych wydatków. Sklepy dyskontowe oraz marki własne nadal zwiększały swój udział w rynku, choć w znacznie wolniejszym tempie niż w 2023 roku. 25% konsumentów w 2024 roku sięgnęło po droższe produkty („trading up”), a jednocześnie podobny odsetek wybierał tańsze alternatywy („trading down”), co doprowadziło do stabilizacji po dwóch latach silnej tendencji w kierunku obniżania wydatków.
Raport “State of Grocery Retail 2025: Europe”, opracowany przez McKinsey & Company oraz EuroCommerce, prezentuje kompleksową analizę kluczowych trendów kształtujących sektor handlu detalicznego artykułami spożywczymi w 2025 roku i w kolejnych latach. Wydanie opiera się na wywiadach z czterema prezesami firm z branży spożywczej, ankiecie przeprowadzonej wśród ponad dyrektorów generalnych 30 europejskich przedsiębiorstw oraz badaniu obejmującym ponad 14 000 konsumentów w 13 krajach Europy.
Chociaż szacuje się, że ogólny wzrost wolumenu sprzedaży pozostanie niski do 2030 roku, na niektórych rynkach widać oznaki ożywienia. Detaliści będą koncentrować się na wykorzystaniu potencjalnych obszarów wzrostu i przygotowaniu fundamentów pod przyszły rozwój. Pomimo utrzymującej się presji kosztowej i ograniczeń marżowych, prezesi firm handlu detalicznego są nieco bardziej optymistyczni niż w ubiegłym roku.
Jak wskazują autorzy raportu, wszystkie badania przeprowadzono jeszcze przed wprowadzeniem nowych ceł i ograniczeń handlowych, które obecnie zwiększają niepewność w branży. Nadchodzące lata zapowiadają się jako kontynuacja sytuacji spowodowanej wymagającym otoczeniem gospodarczym. Do kluczowych trendów na rok 2025 należą:
Dyferencjacja marek własnych
Marki własne zyskały w 2004 r. dodatkowy udział w rynku. 84% konsumentów deklaruje, że nadal będzie kupować produkty marek własnych, nawet w przypadku poprawy siły nabywczej. Detaliści coraz częściej pozycjonują swoje marki nie tylko jako tańsze, ale także jako zróżnicowane alternatywy dla znanych marek (tzw. A-brands).
Rosnące zainteresowanie zdrową żywnością
Zapotrzebowanie na zdrowe produkty i żywność funkcjonalną dynamicznie rośnie, szczególnie wśród przedstawicieli pokolenia Z. Jest to grupa o najwyższej deklarowanej checi (45%) dbania o zdrowe odżywianie spośród wszystkich pokoleń, a jednocześnie najszybciej rosnąca grupa nabywców.
Personalizacja jako nowy standard budowania relacji z klientem
Ponad połowa konsumentów twierdzi, że po spersonalizowanym doświadczeniu zakupowym chętniej ponownie dokona zakupu. Personalizacja może zwiększyć przychody i retencję klientów o 4–6%. Coraz więcej detalistów wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do personalizacji procesu zakupowego.
Publikacja 5. edycji raportu „State of Grocery Retail” na rok 2025 zawiera również analizę danych dotyczących najlepiej radzących sobie firm spożywczych w Europie na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Liderzy wzrostu osiągali średnio pięciokrotnie szybszy wzrost przychodów na metr kwadratowy niż pozostali detaliści. Wśród dyskontów odsetek firm osiągających wysokie tempo wzrostu wyniósł 41%, podczas gdy wśród supermarketów i hipermarketów było to 28%. Praktyki, które w największym stopniu zwiększały prawdopodobieństwo zostania liderem wzrostu, to: wysoki udział marek własnych (2,8 razy większe prawdopodobieństwo), przyjemne doświadczenie zakupowe w sklepie (2,4 razy), wysoka jakość produktów (1,6 razy) oraz najniższe ceny (1,5 razy).
Daniel Läubli, Globalny Dyrektor ds. Handlu Detalicznego Artykułami Spożywczymi w McKinsey, tak komentuje wyniki przygotowanego raportu: „Wolumen sprzedaży znów rośnie, a część konsumentów jest gotowa sięgać po droższe produkty. Równocześnie presja kosztowa nadal jest wysoka, a wielu nabywców zachowuje ostrożność w swoich wydatkach. W 2025 roku przewidujemy cztery kluczowe priorytety strategiczne dla detalistów spożywczych: skoncentrowanie się na obszarach wzrostu, zwiększenie efektywności operacyjnej, zaangażowanie konsumenta przyszłości oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji jako czynnika kreującego wartość.”
Christel Delberghe, Dyrektor Generalna EuroCommerce, dodaje: „W warunkach niepewności związanej z presją geopolityczną, inflacją i rosnącymi kosztami energii, kluczowe znaczenie ma efektywność kosztowa. Wykorzystanie potencjału jednolitego rynku europejskiego do osiągania skali działania oraz odpowiadanie na potrzeby świadomych konsumentów, przywiązujących wagę do zdrowych produktów, czy też rosnące oczekiwania młodszych pokoleń wobec personalizacji doświadczeń zakupowych, to istotne dźwignie umożliwiające skuteczne funkcjonowanie oraz rozwój.”
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie: https://www.eurocommerce.eu/the-state-of-grocery-retail/