Wspólny apel POHiD i Federacji Konsumentów ws. zmiany terminu niedzieli handlowej w grudniu

Wspólny apel POHiD i Federacji Konsumentów ws. zmiany terminu niedzieli handlowej w grudniu

Warszawa, 22 czerwca 2023 r.

Apel branży handlowej ws. zmiany terminu niedzieli handlowej w grudniu

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, zrzeszająca największych pracodawców branży handlowej, oraz Federacja Konsumentów apelują o przeniesienie niedzieli handlowej z 24 grudnia na 10 grudnia lub 31 grudnia br. Zamiana niedzieli handlowej z 24 grudnia stanowiłaby wyjście naprzeciw pracownikom handlu, którzy dzień Wigilii mogliby obchodzić zgodnie z tradycją, w pełni wykorzystując go na przedświąteczne porządki i przygotowanie wieczerzy wigilijnej. Takie rozwiązanie byłoby również spójne ze stanowiskiem reprezentowanym przez NSZZ „Solidarność”, która wielokrotnie podnosiła kwestię godzin pracy sklepów w Wigilię. Przeniesienie handlowej niedzieli byłoby także odpowiedzią na oczekiwania konsumentów, zwłaszcza w tak ważnym świątecznym okresie.

Mając na względzie wygodę konsumentów oraz komfort pracowników handlu, branża pragnie zwrócić uwagę na fakt, iż handlowa niedziela 10 grudnia pozwoliłaby rozłożyć ruch w sklepach, który w przeciwnym razie skumulowany zostanie w dwóch tygodniach poprzedzających święta, skutkując niezadowoleniem klientów oczekujących w długich kolejkach do kas, jak również przeciążeniem pracowników.

W dobie inflacji i pogłębiającej się pauperyzacji społeczeństwa niezwykle istotną wartość dla konsumentów stanowi dostępność cenowa podstawowych produktów żywnościowych. Od początku pandemii, a zwłaszcza od wybuchu wojny w Ukrainie, sieci handlowe realizują politykę cenowo-promocyjną, która ma na celu wsparcie polskich rodzin zmagających z negatywnymi skutkami inflacji, m.in.: poprzez ogólnopolskie kampanie antyinflacyjne, stałe promocje, programy lojalnościowe i bogatą ofertę marek własnych. Działania te nabierają szczególnego znaczenia w okresie przedświątecznym, umożliwiając klientom zakup niezbędnych produktów w niskich cenach.

Branża z niepokojem obserwuje postępującą erozję siły nabywczej konsumentów. Według danych GUS z kwietnia br. mamy do czynienia ze spadkiem sprzedaży o 7,3 proc. rdr. Utrzymanie dwóch niedziel handlowych w grudniu, który jest tradycyjnie „najgorętszym” okresem w handlu, pozwoliłoby na poprawę wyników finansowych detalistów, a pośrednio – na zwiększenie wpływów do budżetu państwa.

Renata Juszkiewicz                                                       Monika Kosińska-Pyter
Prezes Zarządu POHiD                                                 Prezes Federacji Konsumentów