Publikacja “Znaczenie handlu w gospodarce narodowej”

POHiD, we współpracy z GfK Polonia i Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, przygotował publikację „Znaczenie handlu w gospodarce narodowej – wybrane aspekty”. Podkreśla ona rolę sektora dystrybucji w polskiej gospodarce, zwraca uwagę na szczególną, a często niedocenianą, rolę handlu w dokonaniu się transformacji i przejściu Polski z pozycji kraju rozwijającego się do pozycji pełnoprawnego członka jednolitego rynku europejskiego. Wskaże też na nierozerwalne więzy handlu z innymi dziedzinami gospodarki.

Tezą publikacji jest prosta konstatacja: nie byłoby sukcesu polskiej gospodarki bez silnego handlu wewnętrznego. To w znacznym stopniu dzięki handlowi właśnie Polska odniosła swój sukces, nie tylko wielokrotnie pomnażając PKB na głowę mieszkańca w trakcie ostatnich dwóch dekad, ale opierając się ostatnio fali recesji, która objęła niemal całą Europę i najsilniejsze gospodarki.

Opracowanie pokazuje w krótkiej formie funkcjonowanie handlu w Polsce, opisuje strukturę i główne trendy w handlu oraz jego stymulującą rolę w gospodarce. Wskazuje, że wiele z tego, co dziś jest nazywane modernizacją kraju i doświadczaniem nowoczesności w życiu indywidualnym i społecznym, zawdzięczamy skutecznym strategiom rozwoju handlu detalicznego i hurtowego. Pokazuje, że nie byłoby rewolucji żywnościowej, eksportowej, logistycznej, cyfrowej i wielu innych, bez silnego, otwartego na innowacje i efektywną nowoczesność handlu. Bez specyficznej strategii zatrudniania w handlu, nie byłoby obfitującego w liczne nowe zawody i umiejętności rynku pracy.

Znaczenie handlu w gospodarce narodowej.pdf