
Polska prezydencja – priorytety EuroCommerce
Nota informacyjna, 1 kwietnia 2025 roku.
Wersja do pobrania: EuroCommerce_wobec_polskiej_prezydencji_w_RUE-materiał z POHiD.
O EuroCommerce i sektorze
Jesteśmy europejską organizacją handlową zrzeszającą przedsiębiorstwa z 28 krajów europejskich. Do grona naszych członków należy 35 wiodących firm handlowych, a także 11 stowarzyszeń branżowych.
Reprezentujemy wszystkie sektory oraz formy handlu detalicznego i hurtowego (artykuły spożywcze, tekstylia i odzież, majsterkowanie, elektronika użytkowa, sport, hurt techniczny itp.). Handel detaliczny i hurtowy jest tworzony przez 5 milionów firm. 99% z nich to małe i średnie przedsiębiorstwa, generujące 10% PKB Unii Europejskiej.
Jesteśmy też pierwszym prywatnym pracodawcą w Unii Europejskiej, zapewniającym 26 milionów miejsc pracy. W znacznym stopniu przyczyniamy się do rozwoju społeczności lokalnych w każdym mieście, miasteczku i wsi.
Zapewniamy szeroki wybór i różnorodność produktów, a także innowacyjne rozwiązania 450 milionom konsumentów oraz firmom w Europie.
Nasz sektor stoi przed wieloma poważnymi wyzwaniami związanymi z międzynarodową presją konkurencyjną, zmianami technologicznymi, kryzysem energetycznym, narastającymi kosztami utrzymania, zmieniającymi się zachowaniami konsumentów, niedoborem siły roboczej, itp. Cały czas inwestujemy w naszą działalność oraz rozwój, by zachować konkurencyjność oraz zgodność z często zmieniającymi się warunkami legislacyjnymi – np. z przepisami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju – a robimy to działając jednocześnie na bardzo niskich marżach.
Priorytety polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Dotyczą one wzmocnienia bezpieczeństwa europejskiego we wszystkich jego wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, gospodarczym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym.
Do kluczowych aspektów w tym obszarze należy:
- Bezpieczeństwo żywnościowe.
- Wzmocnienie europejskiej bazy gospodarczej w celu zapewnienia odporności gospodarki na ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz zagwarantowania równych warunków działania w Unii Europejskiej i na poziomie globalnym.
- Wzmocnienie podstaw jednolitego rynku i rozwój polityki przemysłowej Unii Europejskiej, wzmacniającej pozycję konkurencyjną europejskich przedsiębiorstw.
- Polska prezydencja przeprowadzi debatę polityczną na temat wizji dla rolnictwa i żywności. Przyszłe rozwiązania Wspólnej Polityki Rolnej muszą sprzyjać budowaniu i utrzymywaniu konkurencyjnego oraz odpornego europejskiego rolnictwa, a także rozwojowi obszarów wiejskich.
EuroCommerce wobec działań w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE
- Z dużym zadowoleniem przyjmujemy informację o zwiększeniu nacisku na kwestie konkurencyjności oraz innowacyjności. Jako sektor jesteśmy ważnym filarem dla europejskiej gospodarki oraz społeczeństwa.
- Wzmocnienie jednolitego rynku jest najsilniejszym atutem Unii Europejskiej i kluczowym filarem dla bardziej konkurencyjnej Europy.
Dziękujemy polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej za zorganizowanie w lutym Forum Jednolitego Rynku w Krakowie (Single Market Forum – SIMFO). Jednocześnie liczymy na położenie nacisku na kwestię kontynuacji działań przez rząd Danii, który przejmie po Polsce prezydencję w czerwcu. W ramach EuroCommerce łączymy siły z innymi dużymi organizacjami biznesowymi, potrzebujemy również silniejszego wsparcia i działań ze strony rządów krajowych.
Jak powiedział Mario Draghi, były szef Europejskiego Banku Centralnego i były premier Włoch, fragmentacja jednolitego rynku jest główną przyczyną opóźnionego wzrostu gospodarczego w UE. Kluczowe obszary to bariery na jednolitym rynku, usługi, terytorialne ograniczenia podaży i ryzyko fragmentacji poprzez współpracę transgraniczną krajów UE dotyczącą przestrzegania regulacji w zakresie nieuczciwych praktyk handlowych.
Potrzebujemy również jednolitego rynku dla zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji; bardziej zharmonizowanych definicji i podejść do tworzenia niezbędnych korzyści skali i inwestycji.
- Ustawodawstwo dotyczące zrównoważonego rozwoju: popieramy utrzymanie obecnego kierunku, ale potrzebujemy zmiany metody działania poprzez znaczne uproszczenie przepisów prawnych, bardziej partnerską współpracę z decydentami, a także wspieranie przedsiębiorstw we wdrażaniu przepisów prawnych.
Handel detaliczny i hurtowy ma wyjątkowy wpływ na szereg przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju, ponieważ zarządza tysiącami różnych łańcuchów wartości i każdego dnia obsługuje firmy oraz konsumentów zapewniając im dostęp do milionów różnorodnych produktów. Dysponujemy dużym doświadczeniem w zakresie wspierania transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju i chcemy nim podzielić się z innymi. Popieramy działania Unii Europejskiej na rzecz uproszczenia przepisów w zakresie znakowania produktów i zwiększania konkurencyjności na jednolitym rynku. Handel musi być lepiej reprezentowany w ramach porozumienia na rzecz czystego przemysłu i rozporządzenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Potrzebujemy również silniejszego wsparcia dla przedsiębiorstw, które zmagają się z wdrażaniem poszczególnych przepisów (wytyczne, budowanie potencjału, inwestycje, spójność itp.).
- Zmniejszenie obciążeń regulacyjnych i wspieranie konkurencyjności przedsiębiorstw: popieramy działania Komisji w zakresie uproszczenia regulacji oraz konkurencyjność. Sektor musi znacząco zainwestować w transformację cyfrową, zrównoważony rozwój i talenty (w przedziale 600 mld euro między 2022 a 2030 rokiem- szacunki McKinsey). Rosnące koszty przestrzegania przepisów i fragmentacja rynku hamują inwestycje.
Ze względu na wyjątkową pozycję w łańcuchach wartości, jesteśmy pod znacznym wpływem skumulowanych obciążeń regulacyjnych. Potrzebujemy silniejszego partnerstwa ze strony decydentów Unii Europejskiej, by móc uzyskać ze strony Ustawodawcy zrozumienie dla naszego sektora, a także wsparcie jego konkurencyjności. Jednolity rynek jest naszym najlepszym atutem, który wzmacnia przedsiębiorstwa w kraju. Musimy również dążyć do stabilności z krajami, z którymi UE prowadzi aktywną wymianę handlową, by wspierać globalne łańcuchy wartości i przystępne cenowo produkty dla konsumentów.
- Ustanowienie równych szans dla handlu detalicznego i hurtowego: podjęcie działań na szczeblu unijnym i krajowym w celu zapewnienia, że konsumenci bezpośrednio importujący z krajów trzecich podlegają tym samym zasadom, co przedsiębiorstwa w UE.
W październiku ubiegłego roku wystosowaliśmy apel o podjęcie w tym zakresie działań na szczeblu unijnym i krajowym (#Compliance4All). Komunikat dotyczący działań na rzecz bezpiecznego i zrównoważonego handlu elektronicznego, który został wydany w lutym, jest krokiem we właściwym kierunku. Potrzebujemy silniejszych i skoordynowanych działań na wszystkich szczeblach- zarówno unijnym, jak i krajowym. Priorytetem jest egzekwowanie istniejących przepisów.
- Rolnictwo i żywność: jesteśmy kluczowym graczem we wspieraniu odpornego, konkurencyjnego oraz zrównoważonego łańcucha rolno-spożywczego, a także zapewnianiu przedsiębiorstwom i konsumentom dostępu do szerokiej gamy produktów po przystępnych cenach. Potrzebujemy silniejszego dialogu na temat łańcucha dostaw w oparciu o wizję konsensusu określoną w strategicznym dialogu na temat przyszłości rolnictwa i żywności w UE.
Wizja rolnictwa musi mocniej uwzględniać wkład wszystkich podmiotów, w tym handlu detalicznego i hurtowego, w konkurencyjny, odporny i zrównoważony łańcuch rolno-spożywczy. Musimy być postrzegani jako część rozwiązania. Wymaga to silniejszego dialogu, wsparcia w inwestowaniu w inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz pomagania konsumentom w dokonywaniu zdrowszych i bardziej zrównoważonych wyborów. Istnieje wiele czynników wpływających na konkurencyjność rolników. Ustawodawstwo dotyczące zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych (UTP) nie jest złotym środkiem. Potrzebujemy przepisów, które nie będą tworzyły niepotrzebnych kosztów, wspierały jednolity rynek i umożliwiały dużym detalistom swobodne negocjacje z dużymi dostawcami, w tym za granicą. Ograniczanie cen lub regulowanie marż przyniosło skutki odwrotne do zamierzonych. Zgodnie z raportem Enrico Letty, dotyczącym przyszłości jednolitego rynku Unii Europejskiej, musimy unikać renacjonalizacji zaopatrzenia poprzez ustawodawstwo.
Zachęcamy również do zapoznania się ze stanowiskiem Polskiej Organizacja Handlu i Dystrybucji wobec działań rządu w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej oraz wspólnym komunikatem obydwu organizacji.
Przydatne linki i informacje ogólne
- Nasz manifest (https://www.eurocommerce.eu/updates/go-vote-support-european-retail-wholesale/).
- Kompas konkurencyjności:
– nasze oświadczenie dla mediów (https://www.eurocommerce.eu/2025/01/competitiveness-compass-concrete-single-market-commitments-by-member-states-needed/)
i szczegółowy wkład (https://www.eurocommerce.eu/2024/11/beyond-manufacturing-a-new-competitiveness-agenda-for-the-eu-in-partnership-with-retail-and-wholesale/). - Przegląd barier na jednolitym rynku (https://www.eurocommerce.eu/2024-05-single-market-barriers-overview-2/) i wspólne oświadczenie w sprawie jednolitego rynku (https://www.eurocommerce.eu/2025/02/joint-business-statement-on-the-upcoming-horizontal-single-market-strategy/).
- Zrównoważony rozwój: Kluczowe przesłania porozumienia w sprawie czystego przemysłu i kluczowe przesłania Omnibusa (https://www.eurocommerce.eu/2025/02/retail-and-wholesale-views-for-the-simplification-omnibus-package/).
- Strategia równych szans: zobacz naszą stronę internetową (https://www.eurocommerce.eu/compliance4all/) i oświadczenie w sprawie handlu elektronicznego handlu elektronicznego (https://www.eurocommerce.eu/2025/02/commission-e-commerce-plans-require-members-states-action/).
- Produkty rolno-spożywcze: oświadczenie w sprawie wizji Komisji dotyczącej produktów rolno-spożywczych (https://www.eurocommerce.eu/2025/02/agri-food-vision-a-good-start-but-mind-the-gaps/); kampania „Jednolity rynek dla wszystkich” (https://www.eurocommerce.eu/singlemarket4all/); nasz artykuł internetowy (https://www.eurocommerce.eu/updates/a-shared-prospect-for-farming-and-food-in-europe-the-path-forward/); oświadczenie w sprawie transgranicznego egzekwowania przepisów UTP (https://www.eurocommerce.eu/2024/12/cross-border-enforcement-of-unfair-trading-practices-single-market-must-come-first-says-eurocommerce/).