Kongres Konsument 2015
Kongres Konsument 2015
11 marca br. odbył się „Kongres Konsument 2015”, organizowany przez Federację Konsumentów przy współudziale POHiD. Było to pierwsze i – mamy nadzieję – że coroczne spotkanie różnych środowisk zainteresowanych zarówno rozwojem rynku i polskiej gospodarki, jak i podnoszeniem poziomu ochrony konsumenta.
Kongres stanowił forum wymiany wiedzy, doświadczeń i oczekiwań, gdzie każdy uczestnik był uprawniony do przedstawienia swoich opinii, pytań, wniosków oraz obaw i zdiagnozowanych problemów. Bowiem w budowaniu rynku prokonsumenckiego powinni uczestniczyć różni interesariusze – organizacje i instytucje pomagające i edukujące konsumentów, instytucje bezpośrednio nadzorujące rynek oraz przedsiębiorcy i organizacje reprezentujące ich. Przyjęta formuła Kongresu uwzględniała właśnie takie podejście do ochrony interesów konsumentów. Od niedawna obowiązują nowe przepisy konsumenckie, więc istotne jest stworzenie platformy praktycznej wymiany wiedzy i poglądów na temat funkcjonowania nowych przepisów dziś i oczekiwań w przyszłości.
Otwarcia Kongresu dokonał Kamil Pluskwa-Dąbrowski, Prezes Federacji Konsumentów. Następnie wystąpił Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, oraz przedstawiciele współorganizatorów – Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej i Związku Pracodawców Branży Internetowej.
Podczas Kongresu odbyły się tematyczne sesje warsztatowe, prowadzone przez specjalistów prawa konsumenckiego z UOKiK, GIODO, kancelarii prawnych i ośrodków akademickich. Warsztaty dotyczyły:
- Umów zawieranych na odległość – zakupu towaru w sklepie internetowym
- Umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa
- Kontroli przedsiębiorców przez Inspekcję Handlową
- Ochrony danych osobowych w umowach konsumenckich
- Odpowiedzialności z tytułu rękojmi i gwarancji w nowych przepisach Kodeksu cywilnego
- Świadczenia usług drogą elektroniczną i usług cyfrowych w ustawie o prawach konsumentów
Kongres zakończył panel dyskusyjny z udziałem prowadzących warsztaty, dziennikarzy zainteresowanych problematyką konsumencką, prawną, rynkowa i gospodarczą oraz wszystkich uczestników Kongresu.