Sieci handlowe wydały dotychczas 350 mln zł na walkę z COVID-19

Sieci handlowe zrzeszone w POHiD dokonały podsumowania wydatków poniesionych w związku z pandemią. Do końca czerwca br. na walkę z COVID sieci wyasygnowały 350 mln złotych, z czego ponad 324 mln zł stanowią wydatki poniesione na wdrożenie reżimu sanitarnego w placówkach handlowych, zaś blisko 26 mln zł to środki finansowe przekazane w ramach pomocy społecznej – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

W czasie pandemii sieci przejęły na siebie olbrzymi ciężar organizacyjny i finansowy wdrożenia polityki bezpieczeństwa we wszystkich placówkach handlowych, nie dysponując przy tym nawet najmniejszym wsparciem ze strony rządowych tarcz. Tę walkę prowadzą od początku pandemii całkowicie samodzielnie – podkreśla prezes Juszkiewicz. Sieci ponoszą ogromne nakłady na zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej, m.in. masek, przyłbic, rękawiczek jednorazowych i płynów do dezynfekcji rąk. Względy bezpieczeństwa zadecydowały o powszechnej instalacji w sklepach osłon pleksi przy stoiskach kasowych, oznakowań wyznaczających bezpieczną odległość pomiędzy klientami czy stacji do dezynfekcji rąk. Klientom przy wejściu na powierzchnię sprzedaży udostępniane są płyny do dezynfekcji rąk lub jednorazowe rękawiczki / torebki zrywki. W sklepach przeprowadzana jest systematyczna dezynfekcja wózków i koszyków zakupowych oraz powierzchni dotykowych, m.in. półek, lad chłodniczych, stanowisk kasowych, PIN padów, posadzek – z użyciem wysokiej klasy, specjalistycznych preparatów. Od początku pandemii sieci handlowe prowadzą szeroko zakrojoną kampanię informacyjną wśród klientów sklepów, która objęła m.in. druk plakatów zawierających instrukcje dotyczące zalecanych procedur bezpieczeństwa. Poniesione przez sieci koszty nie uwzględniają spadku obrotów i marży, spadku przychodów z tytułu wynajmu powierzchni najemcom, doradztwa prawnego i podatkowego ani kosztów pracowniczych, np. posiłków czy motywacji.

Drugim ważnym obszarem walki z pandemią, w ramach którego sieci handlowe zaangażowały znaczące środki finansowe i rzeczowe, jest pomoc społeczna. Sieci handlowe udzielają szerokiego wsparcia jednostkom infrastruktury krytycznej, regionalnym centrom kwarantanny oraz – za pośrednictwem organizacji charytatywnych i banków żywności – osobom najbardziej potrzebującym – wymienia prezes POHiD. Przekazane fundusze pozwoliły sfinansować m.in. zakup testów diagnozujących SARS-CoV-2, respiratorów i specjalistycznego sprzętu medycznego oraz środków ochrony osobistej dla lekarzy (m.in. maseczek, fartuchów, rękawic i przyłbic). W ramach pomocy rzeczowej firmy POHiD zapewniają szpitalom, stacjom pogotowia ratunkowego i innym jednostkom infrastruktury krytycznej żywność, łóżka, materace, koce, pościel, dozowniki na środki do dezynfekcji, kosze do segregacji odpadów oraz materiały budowlane i wykończeniowe. Wyposażają również w niezbędne artykuły przemysłowe regionalne centra kwarantanny, dostarczając m.in. łóżka, materace, komplety pościeli, śpiwory, spryskiwacze na środki dezynfekujące. W początkowej fazie pandemii sieci handlowe organizowały też regularne dostawy posiłków regeneracyjnych dla personelu lokalnych szpitali, pogotowia ratunkowego, laboratoriów oraz inspekcji sanitarnej.

W czasie pandemii międzynarodowe sieci handlowe zdały na szóstkę egzamin ze społecznej odpowiedzialności biznesu. Działając w niezwykle trudnych warunkach, zapewniły polskim rodzinom stały dostęp do żywności i niezbędnych artykułów oraz utrzymały ceny na możliwie najniższym poziomie. Podjęły heroiczną – wiążącą się z olbrzymimi kosztami finansowymi – walkę o zapewnienie bezpieczeństwa klientom i pracownikom handlu, w realny sposób zmniejszając zasięg epidemii. Dołożyły wszelkich starań, aby ochronić miejsca pracy. Wsparły instytucje i organizacje, mające kluczowe znaczenie dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, a ponadto okazały serce i życzliwą pomoc osobom najbardziej potrzebującym – podsumowuje szefowa POHiD i dodaje: W obliczu kosztów poniesionych przez branżę w związku z pandemią, sieci handlowe czują się w obowiązku po raz kolejny zaapelować do polskich konsumentów o zachowanie odpowiedzialnej postawy i nienarażanie zdrowia i życia innych obywateli, a zatem stosowanie się do zalecanych zasad bezpieczeństwa, a przede wszystkim noszenie masek ochronnych w sklepach.

#wspolnieodpowiedzialni