POHiD na EFNI

POHiD na EFNI

W dniach 26-28 września odbywa się VIII Europejskie Forum Nowoczesnych Idei w Sopocie. EFNI to jedna z największych konferencji w Europie Środkowej, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości starego kontynentu. Przedstawiciele biznesu, liderzy polityczni oraz autorytety ze świata kultury i nauki debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, oraz o przyszłym kształcie Unii.

Jak co roku na EFNI obecny jest również POHiD. W tym roku jako partner panelu „Klient – technologia – rynek, czyli o tym jak zmieni się rynek handlu”. W dyskusji, która odbyła się 27 września, udział wzięła prezes POHiD, Renata Juszkiewicz oraz Michał Przybysz, dyrektor ds. e-commerce i customer experience w IKEA, a także Barbara Żbik, Chief Marketing Officer w IndaHash. Dyskusję moderował Andrzej Bobiński z Polityki Insight.

Dyskusja koncentrowała się wokół zagadnień związanych z przyszłością handlu i to nie tylko związaną z nowymi technologiami i innowacjami technicznymi, ale także ze nieuniknionymi zmianami demograficznymi.

– Społeczeństwo się zmienia, a wraz z tymi zmianami pojawiają się nowe oczekiwania konsumenckie – mówiła podczas panelu Renata Juszkiewicz. – Inne oczekiwania miało pokolenie Baby Boomers (wyżu demograficznego lat 50.), skoncentrowane na konsumpcji, a inne będzie miało pokolenie millenialsów, dla których nie jest ważne posiadanie, tylko pozytywne doświadczenia

Trendy demograficzne zaważą także na rodzaju produktów oferowanych przez handel.– Starzejące się społeczeństwo będzie wymagać oferty prozdrowotnej w szerokim zakresie – nie tylko żywności, suplementów, ale i kosmetyków czy produktów ułatwiających codzienne życie – dodała prezes POHiD. – Z drugiej strony jest duża grupa klientów, którzy prowadzą zdrowy, świadomy styl życia, uprawiając sport i zdrowo się odżywiając i oni oczekują produktów wpisujących się w ich sposób funkcjonowania – wege, bio, fit, niskokalorycznych. To, co kiedyś było marginesem oferty handlowej, obecnie jest jednym z najważniejszych trendów.

W średniej perspektywie to cyfryzacja handlu i coraz większe wykorzystanie technologii zrewolucjonizują to, co i jak będziemy kupować i sprzedawać oraz jak będziemy płacić. Już teraz ponad połowa polskich internautów przynajmniej raz w miesiącu robi zakupy online.

Zachodząca transformacja cyfrowa wpływa na zmianę roli sklepów tradycyjnych, rozwój handlu online-to-offline, który stara się wzmocnić swoją obecność w przestrzeni cyfrowej, jednocześnie starając się przyciągając klientów do fizycznych placówek (po odbiór zamówień, zwroty etc.). Konkuruje w tym z rozwijającymi się rozwiązaniami VR czy AR.

– Dla pokolenia tzw. digital natives nie ma rozróżnienia na online i offline. Konsumenci chcą mieć dostęp do dóbr w każdym miejscu i czasie – dodala Renata Juszkiewicz. – Duże sklepy będą wprowadzać innowacje pozwalające łatwiej i szybciej robić zakupy, bo wygoda staje się jednym z kluczowych oczekiwań konsumenckich.

Wciąż jest jednak spora grupa konsumentów przywiązana do zakupów tradycyjnych.

– Według badań Kantar TNS blisko połowa polskich konsumentów ma problem ze swobodnym używaniem karty płatniczej, a spośród 1,7 mln wszystkich stanowisk sprzedaży 1,1 mln jest w posiadaniu podmiotów nieakceptujących kart płatniczych. A zatem wciąż wiele mamy do zrobienia w zakresie digitalizacji – podsumowała prezes POHiD.