Francja wprowadziła system Nutriscore

Francuscy ministrowie zdrowia, rolnictwa i gospodarki podpisali 31 października dekret wprowadzający dobrowolny system oznakowania produktów spożywczych. Podjęte działania mają budować większą świadomość żywieniową społeczeństwa, a w konsekwencji przyczynić się do zmniejszenia otyłości.

Francja zdecydowała się na własny system oceny żywności. Skala Nutri podaje ocenę każdego produktu spożywczego (z wyjątkiem żywności jednoskładnikowej i wody) od ciemnozielonego koloru A (najlepsza) do czerwonego E (najgorsza). Wynik zależy od rodzaju występujących w niej składników.

Inicjatywa ta ma na celu dostarczenie konsumentom zrozumiałych informacji, które będą brane przez nich pod uwagę podczas zakupów w takim samym stopniu, jak cena czy smak – głosi oświadczenie ministrów.

Według OECD systemy kolorowego oznaczania mogą zmniejszyć o 4 proc. ilość spożywanych kalorii i przekonać 18 proc. osób do zdrowszych wyborów.

Francja przeprowadziła eksperyment w supermarketach, testując różne systemy, w tym brytyjski. Sprawdzano, jak zachowają się konsumenci, jeśli większość produktów jest oznaczona na zielono lub żółto. Stwierdzono, że skala Nutri wywiera silniejszy wpływ na zachowania konsumentów, szczególnie na tych z mniejszym dochodem.

System oznakowania jest dobrowolny. Do tej pory przystąpiło do niego sześć podmiotów (Auchan, Intermarché, Leclerc, Fleury Michon, Mc Cain, Danone), które oznaczą swoje główne produkty zgodnie z systemem Nutri. Ministerstwo, chcąc zwiększyć zasięg akcji, zaapelowało, aby przyłączyły się do niego kolejne firmy.

Zgodnie z rozporządzeniem UE, na opakowaniu produktów żywnościowych powinna znaleźć się informacja dotycząca średniej wartości odżywczej. Wielka Brytania i Francja uznały ten środek za niewystarczający i wprowadzają dodatkowe oznaczenia kolorystyczne.

Organizacje konsumenckie widzą w tej inicjatywie korzyści. Twierdzą, że wywoła ona impuls dla powstania uproszczonego systemu obejmującego całą UE.