POHiD – Partnerem ogólnopolskiej kampanii na rzecz niemarnowania żywności „Często Dobre Dłużej”

POHiD – Partnerem ogólnopolskiej kampanii na rzecz niemarnowania żywności „Często Dobre Dłużej”

Czołowe organizacje branżowe, a wśród nich Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, oraz największe marki spożywcze przyłączyły się do ogólnopolskiej kampanii „Często Dobre Dłużej”, zorganizowanej pod egidą Too Good To Go. Obchodzony 29 września Dzień Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności ONZ to najlepsza okazja, by razem działać na rzecz budowania świadomości Polaków w tym zakresie. Teraz obok daty „Najlepiej spożyć przed” na produktach marek, które przystąpiły do kampanii można znaleźć specjalne oznakowania w formie piktogramów. Wszystko po to, by ułatwić konsumentom poprawne rozumienie dat ważności i ograniczyć marnowanie wciąż dobrych produktów. W ramach inauguracji kampanii „Często Dobre Dłużej” miało miejsce podpisanie Paktu Partnerskiego na rzecz niemarnowania żywności oraz edukowania konsumentów w zakresie prawidłowego interpretowania dat ważności. Z ramienia POHiD Pakt sygnowała Prezes Renata Juszkiewicz.

„Najlepiej spożyć przed” czy „należy spożyć do”? Kto z nas choć raz nie zastanawiał się nad poprawną interpretacją tych zapisów, które można znaleźć praktycznie na każdym produkcie spożywczym? To jedna z istotnych przyczyn niepotrzebnego wyrzucania do kosza żywności. Ponad połowa odpadów spożywczych w Polsce powstaje w prywatnych gospodarstwach domowych (Projekt PROM, 2020). Jak się okazuje Polacy często wyrzucają żywność po upływie terminu „najlepiej spożyć przed”, mimo że jest nadal dobra i bezpieczna do spożycia, co nie jest bez znaczenia dla naszego środowiska.

Jak pokazuje raport Banków Żywności w Polsce, aż 64% dorosłych nie wie, co tak naprawdę oznaczają etykiety umieszczone na produktach spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed” a „należy spożyć do”. Co istotne, 10% żywności marnuje się na skutek niezrozumienia etykiet z datami ważności, co prowadzi do jej niepotrzebnego wyrzucania.

To stało się punktem wyjścia do prac nad kampanią Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”, która została zainaugurowana 29 września. Operator aplikacji przeciwdziałającej marnowaniu żywności razem z ulubionymi markami Polaków będzie szerzyć wiedzę z zakresu poprawnego czytania dat ważności, aby ograniczyć skalę wyrzucanych produktów na skutek niezrozumienia etykiet. To pierwsza tego typu kampania w Polsce. Już dziś można szukać specjalnych oznaczeń na tysiącach opakowań. W ramach akcji marki zobowiązały się do umieszczenia na etykietach specjalnych piktogramów opatrzonych hasłami Popatrz, Powąchaj, Posmakuj, które będą przypominać konsumentom, aby używali swoich zmysłów do podjęcia decyzji, czy zjeść dany produkt po upływie terminu przydatności do spożycia.

Na czym polega różnica w zapisie?
Oznaczenie „najlepiej spożyć przed” odnosi się do jakości produktu, a producent zobowiązuje się, że nie zmieni on swoich właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Żywność po jej upływie wciąż będzie bezpieczna do spożycia. To konsument powinien stwierdzić, czy – w jego ocenie – produkt wciąż może zostać skonsumowany. Z kolei „należy spożyć do” odnosi się głównie do świeżej i łatwo psującej się żywności. Po upływie daty podanej na opakowaniu produkt może już stanowić zagrożenie dla zdrowia.

Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy całego zespołu Too Good To Go oraz naszych Partnerów zaowocowały inauguracją kampanii „Często Dobre Dłużej”. Bez nich nie byłoby to możliwe. To milowy krok w kierunku edukowania konsumentów co tak naprawdę oznaczają daty: „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed”. Chcemy pomóc ludziom zrozumieć, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji powinni się kierować swoimi zmysłami – mówi Anna Kurnatowska Country Managerka Too Good To Go w Polsce.

Kampania „Często dobre dłużej” – globalna inicjatywa operatora aplikacji „Too Good To Go” – mająca na celu zapobieganie marnowaniu żywności, m.in. poprzez zmianę postrzegania dat ważności, wpisuje się w strategię sieci handlowych zrzeszonych w POHiD. Nasze firmy członkowskie od lat podejmują aktywne działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji oraz ograniczania skali marnowania żywności. Ważnym elementem tych działań jest edukacja konsumentów. W Polsce gospodarstwa domowe odpowiadają bowiem aż za 60% marnowanej żywności. Sieci handlowe współpracują na stałe z organizacjami charytatywnymi i bankami żywności, a obecnie niektóre z nich także z operatorem aplikacji „Too Good To Go” w zakresie przekazywania nadwyżek niesprzedanej żywności. Udział POHiD i jej firm członkowskich w kampanii „Często dobre dłużej” oraz przystąpienie do Koalicji Partnerów to wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu oraz kolejny krok w realizacji zielonej strategii przez sieci handlowe. Zachęcamy wszystkich konsumentów do uważnego czytania etykiet i kierowania się zdrowym rozsądkiem i… zmysłami (POPATRZ – POWĄCHAJ – POSMAKUJ) przy ocenie jakości artykułów spożywczych z krótką datą ważności. Zwracamy uwagę na fakt, iż data minimalnej trwałości („najlepiej spożyć przed”), oznaczająca datę, do której dany produkt spożywczy zachowuje swoje szczególne właściwości pod warunkiem jego należytego przechowywania, nie jest równoznaczna z rygorystycznie przestrzeganym terminem przydatności do spożycia („należy spożyć do”) – podkreśla Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.

W kampanii „Często Dobre Dłużej” biorą udział następujące marki (w kolejności alfabetycznej):
● Brodowski Owoce
● Cherry Tree
● Dancake
● Danone
● Danio
● FRoSTA
● Herbapol
Kaufland
● Nestle
● Pan Pomidor
● Pszczelarz Kozacki
● Puffins
● Soligrano
● Spiżarnia Rydzyńska
● Wege Siostry
● Winiary
● Zjedz sobie

Kampania została objęta honorowym patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Partnerami kampanii są:
● Federacja Polskich Banków Żywności
● Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
● Polska Izba Handlu
● Polska Izba Żywności Ekologicznej
● Firma Chr. Hansen
● Marka Auchan postanowiła wesprzeć kampanię pod kątem edukacyjnym

Więcej informacji na temat kampanii Too Good To Go „Często Dobre Dłużej” można znaleźć na stronie www.dobredluzej.pl