POHiD członkiem Rady Konsultacyjnej ds. Handlu i Usług MG

7 maja 2013 r. Minister Gospodarki powołał oficjalnie Radę Konsultacyjną ds. Handlu i Usług, której zadaniem jest wspieranie Ministerstwa w podejmowaniu działań na rzecz znoszenia barier i zjawisk działających dysfunkcyjnie w sektorze handlu i usług. W skład Rady wchodzą organizacje reprezentujące przedsiębiorców, w tym Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, oraz przedstawiciele środowiska naukowego. Przewodniczącą Rady została Prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Ważnym zadaniem Rady jest opracowywanie propozycji rozwiązań legislacyjnych w celu stworzenia lepszych regulacji prawnych oraz rozwiązań systemowych służących rozwojowi handlu wewnętrznego i usług w Polsce. Równie istotne jest wspieranie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz podejmowanie działań na rzecz zachowania różnorodności sfery handlu i usług. Chodzi o kreowanie warunków na zrównoważony rozwój mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, funkcjonujących niezależnie oraz w sieci wedle różnych form handlu.

 

Na inaugurującym posiedzeniu Rady Konsultacyjnej w dniu 3 lipca  Wicepremier Janusz Piechociński podkreślił istotne znaczenie Rady jako organu pomocniczego Ministra Gospodarki działającej na rzecz wzrostu znaczenia sfery handlu i usług w gospodarce kraju oraz podnoszenia pozycji Polski, a także zachowania różnorodności i zrównoważonego harmonijnego rozwoju wszystkich grup przedsiębiorstw funkcjonujących w tym obszarze gospodarki.

Na posiedzeniu przedstawiono propozycję zakresu zainteresowań Rady zawierającą następujące  obszary tematyczne:

  • Funkcjonalność sfery handlu i usług w gospodarce Polski; analiza SWOT, propozycje podnoszenia znaczenia tej sfery w gospodarce narodowej.
  • Uwarunkowania zewnętrzne funkcjonowania sfery handlu i usług w Polsce; analiza skutków propozycji regulacji podejmowanych m.in. w UE.
  • Przeciwdziałanie handlowi nielegalnemu.
  • Identyfikacja barier i zjawisk działających dysfunkcyjnie w obszarze handlu i usług.
  • Lepsze prawo; propozycje rozwiązań legislacyjnych w celu stworzenia lepszych regulacji prawnych oraz rozwiązań systemowych służących rozwojowi sektora handlu i usług, w tym szczególnie MSP.
  • Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju handlu niezależnego i sieciowego; ocena stanu i propozycje zmian.
  • Uwarunkowania harmonijnego, zrównoważonego rozwoju poszczególnych formatów handlu na rynkach lokalnych; ocena stanu i propozycje zmian.
  • Uwarunkowania współpracy podmiotów w kanałach sprzedaży (zwalczanie nieuczciwej konkurencji); ocena stanu i propozycje zmian.
  • Informacyjne i edukacyjne funkcje sfery handlu i usług; identyfikacja kluczowych obszarów SOB oraz propozycje zwiększania przejrzystości i skuteczności tych działań.
  • Ekologiczne aspekty funkcjonowania sfery handlu i usług.
  • Technologie ICT w sferze handlu – ocena stanu, wspieranie postępu i ograniczanie zagrożeń.
  • Kontrole urzędowe; ocena stanu, propozycje.
  • Rekomendacje w zakresie poprawy warunków funkcjonowania sekcji usług/branż (np. rynek artykułów żywnościowych; rynek alkoholi; paliw płynnych).

W trakcie dyskusji ustalono misję Rady, którą jest dokonywanie analizy funkcjonalności sfery handlu i usług wobec gospodarki narodowej i podnoszenie pozycji Polski w Unii Europejskiej. Za kluczowe w pracach Rady uznano przyczynianie się do znoszenia barier i zjawisk działających dysfunkcyjnie na rozwój handlu i usług oraz wspieranie działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności. Założono, że przesłanką podstawową prac Rady jest utrzymanie zróżnicowanego i zrównoważonego strukturalnie rozwoju poszczególnych form handlu (handel drobnodetaliczny, handel niezależny – nowoczesny z tradycjami, handel sieciowy, e-handel). Uznano także, że prace Rady Konsultacyjnej powinny zmierzać do stanowienia „lepszego prawa” oraz rozwiązań systemowych służących rozwojowi całej sfery handlu i usług. Wnioskowano również o merytoryczne wsparcie prac Rady w postaci zlecenia przygotowania przez placówkę naukową oceny aktualnej funkcjonalności sfery handlu i usług, która powinna koncentrować się na sprawach odnoszących się do całej sfery handlu i usług. Opracowanie powinno objąć identyfikację szans i zagrożeń dla analizowanej sfery gospodarki, wynikających m. in. z przynależności Polski do UE.