Branża handlowa podsumowuje 1,5 roku pandemii

Ogłoszona w marcu 2020 roku pandemia zmieniła życie milionów ludzi na całym świecie, wpływając także na sposób funkcjonowania biznesu. Postawiła nowe wyzwania przed wieloma sektorami gospodarek narodowych, w tym branżą handlową. Sieci handlowe zrzeszone w POHiD dokonały podsumowania działań podjętych w związku z pandemią. W czasie pandemii sieci przejęły na siebie olbrzymi ciężar organizacyjny i finansowy wdrożenia polityki bezpieczeństwa we wszystkich placówkach handlowych. Do końca czerwca br. na walkę z COVID-19 sieci wydały ponad 420 mln złotych, z czego 90% stanowią wydatki poniesione na wdrożenie reżimu sanitarnego, zaś 10% to środki finansowe przekazane w ramach pomocy społecznej – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Wsparcie ze strony tarcz antykryzysowych było znikome. Tę walkę sieci handlowe prowadzą praktycznie samodzielniepodkreśla prezes Juszkiewicz. Od początku pandemii personel sklepów pracuje w systemie rotacyjnym, aby uniknąć styku zmian. Pracownicy są na bieżąco informowani są o zmieniających się przepisach oraz wytycznych w zakresie zachowania wymogów sanitarnych. Organizowane są regularne szkolenia dla pracowników z zasad bezpieczeństwa i standardów obsługi w okresie pandemii. Przeprowadzane są także badania przesiewowe w sklepach i magazynach. Sieci ponoszą ogromne nakłady na zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej, m.in. masek, przyłbic, rękawiczek jednorazowych i płynów do dezynfekcji rąk. Względy bezpieczeństwa zadecydowały o powszechnej instalacji w sklepach osłon pleksi przy stoiskach kasowych, oznakowań wyznaczających bezpieczną odległość pomiędzy klientami czy stacji do dezynfekcji rąk. Klientom przy wejściu na powierzchnię sprzedaży udostępniane są płyny do dezynfekcji rąk, wcześniej też jednorazowe rękawiczki / torebki zrywki. W sklepach przeprowadzana jest systematyczna dezynfekcja wózków i koszyków zakupowych oraz powierzchni dotykowych, m.in. półek, lad chłodniczych, stanowisk kasowych, PIN padów, posadzek – z użyciem specjalistycznych preparatów. Sieci handlowe prowadzą regularną kampanię informacyjną wśród klientów sklepów, która obejmuje m.in. druk plakatów zawierających instrukcje dotyczące zalecanych procedur bezpieczeństwa.

Drugim ważnym obszarem walki z pandemią, w ramach którego sieci handlowe zaangażowały znaczące środki finansowe i rzeczowe, jest pomoc społeczna. Sieci handlowe od początku pandemii udzielają szerokiego wsparcia jednostkom infrastruktury krytycznej, regionalnym centrom kwarantanny oraz – za pośrednictwem organizacji charytatywnych i banków żywności – osobom najbardziej potrzebującymwymienia prezes POHiD. Przekazane fundusze pozwoliły sfinansować m.in. zakup testów diagnozujących SARS-CoV-2, respiratorów i specjalistycznego sprzętu medycznego czy środków ochrony osobistej dla lekarzy (m.in. maseczek, fartuchów, rękawic i przyłbic). W ramach pomocy rzeczowej firmy zrzeszone w POHiD zapewniły szpitalom, stacjom pogotowia ratunkowego i innym jednostkom infrastruktury krytycznej żywność, łóżka, materace, koce, pościel, dozowniki na środki do dezynfekcji, kosze do segregacji odpadów oraz materiały budowlane i wykończeniowe. Wyposażyły również w niezbędne artykuły przemysłowe regionalne centra kwarantanny, dostarczając m.in. łóżka, materace, komplety pościeli, śpiwory, spryskiwacze na środki dezynfekujące. Sieci handlowe organizowały też regularne dostawy posiłków regeneracyjnych dla personelu lokalnych szpitali, pogotowia ratunkowego, laboratoriów oraz inspekcji sanitarnej. Sieci handlowe chętnie inicjują akcje charytatywne kierowane do osób w trudnej sytuacji materialnej, na stałe też współpracują m.in. z Caritas Polska i bankami żywności.

W czasie pandemii międzynarodowe sieci handlowe zdały na szóstkę egzamin ze społecznej odpowiedzialności biznesu. Działając w niezwykle trudnych warunkach, zapewniły polskim rodzinom nieprzerwany dostęp do żywności i niezbędnych artykułów oraz utrzymały ceny na możliwie najniższym poziomie, mimo rosnącej inflacji. Podjęły heroiczną – wiążącą się z olbrzymimi kosztami finansowymi – walkę o zapewnienie bezpieczeństwa klientom i pracownikom handlu, w realny sposób zmniejszając zasięg epidemii. Dołożyły wszelkich starań, aby ochronić miejsca pracy. Zadbały o to, by w tym ciężkim dla wszystkich czasie zapewnić swoim pracownikom nie tylko profesjonalną opiekę medyczną, ale także wsparcie psychologiczne. Doceniły też zaangażowanie i ofiarność pracowników, przyznając im podwyżki wynagrodzeń, premie, nagrody i dodatki motywacyjne. Od jesieni ub. roku apelowały – za pośrednictwem POHiD – do polskiego rządu o priorytetowe szczepienia pracowników handlu. Włączyły się w realizację rządowego projektu organizacji szczepień pracowników przez zakłady pracy. Wsparły instytucje i organizacje, mające kluczowe znaczenie dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, a ponadto okazały serce i życzliwą pomoc osobom najbardziej potrzebującympodsumowuje szefowa POHiD i dodaje: W obliczu kosztów poniesionych przez branżę w związku z pandemią, sieci handlowe czują się w obowiązku po raz kolejny zaapelować do polskich konsumentów o zachowanie odpowiedzialnej postawy i nienarażanie zdrowia i życia innych obywateli, stosowanie się do zalecanych zasad bezpieczeństwa, przede wszystkim zaś noszenie masek ochronnych w sklepach oraz szczepienie się przeciw COVID-19.