Bezpieczeństwo sanitarne w placówkach handlowych

Renata Juszkiewicz, Prezes POHiD:

POHiD podkreśla, że w obecnym stanie prawnym i sanitarnym, placówki handlowe są bardzo dobrze przygotowane do bezpiecznej obsługi klientów i apeluje o niewprowadzanie dalszych limitów i ograniczeń skierowanych do branży. W czasie pandemii sieci handlowe podjęły działania na rzecz wdrożenia procedur bezpieczeństwa klientów i pracowników i w tym celu poniosły w okresie marzec-wrzesień 2020 wydatki na poziomie 350 mln zł. Wdrożone procedury wykraczały dalece poza wytyczne GIS.

Wskaźnik zachorowań w handlu nie przekracza 0,4%, przy czym wskaźnik zachorowań poziomych jest znikomy i nie przekracza 0,05%.

Dzięki wdrożonym procedurom i rygorystycznemu przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa klienci i pracownicy sklepów mogą czuć się bezpiecznie.

Wdrożone dodatkowe procedury wykraczające poza wytyczne GIS:

• Egzekwowanie przez agentów ochrony wymogu dezynfekcji rąk i zasłaniania ust i nosa przez klientów na wejściu do sklepu;
• Konsekwentne niewpuszczanie i odmowa obsługi osób, które nie zakrywają ust i nosa na terenie sklepu;
• Zamknięcie miejsc zabaw dla dzieci;
• Możliwość ograniczania, na podstawie decyzji kierownika zmiany, liczby osób w sklepie, jeśli nie są zachowywane bezpieczne odległości;
• Wydłużone godziny otwarcia sklepów, by zapewnić większą wygodę zakupów dla klientów i utrzymanie większego dystansu interpersonalnego;
• Przeprowadzanie badań przesiewowych w biurze i magazynach. Monitorowanie i natychmiastowe izolowanie (odsuwanie od pracy, przesuwanie do pracy zdalnej) pracowników z podejrzeniami lub zgłaszającymi kontakt z osobami pozytywnymi. Pilne testowanie tych osób;
• Dodatkowe, prewencyjne kwarantanny dla pracowników (np. udział w weselu, pogrzebie itd.);
• Zapewnienie dystansu w strefie socjalnej; Obowiązek zakrywania ust i nosa także w przestrzeniach socjalnych i biurowych, gdzie nie ma obowiązku wynikającego z rozporządzenia;
• Praca rotacyjna, zapobiegająca stykowi zmian;
• Osłony pleksi zamontowane przy każdej kasie;
• Pracownicy na kasach wyposażeni w przyłbice i rękawiczki;
• Współpraca z lokalnymi Sanepidami;
• Przeprowadzanie dodatkowych profesjonalnych dezynfekcji całych sklepów;
• Ułatwienia w pracy dla pracowników 55+ i grupy ryzyka, w zależności od bieżących potrzeb;
• Zapewnienie środków czystości i nieustanne komunikowanie wymogu reżimu sanitarnego pracownikom i sklepom;
• Szkolenia dla pracowników z zasad bezpieczeństwa i standardów obsługi w okresie pandemii;
• Informowanie na bieżąco pracowników o zmieniających się przepisach oraz wytycznych w zakresie zachowania wymogów sanitarnych;
• Opracowanie, wraz z TUV Nord, normy BIH+ „Bezpieczeństwo i Higiena Plus”. Wdrażanie tych wymagań we współpracy ze sklepami, dostawcami i magazynami. Sklepy certyfikowane przez TUV Nord.

Swoimi dotychczasowymi działaniami handel dowiódł, iż stoi na straży bezpieczeństwa Polaków. Wprowadzanie ewentualnych dodatkowych ograniczeń w ruchu klientów odniosłoby negatywne skutki:

1. Zmniejszone limity klientów, w połączeniu z godzinami dla seniorów, to wzrost zagrożenia epidemicznego. Mała przepustowość handlu skutkuje gromadzeniem się przed wejściem do sklepów klientów, co wiąże się z podwyższonym ryzykiem transmisji wirusa i prowadzi do infekcji, zwłaszcza w tak niekorzystnych warunkach pogodowych.

2. Ograniczenie swobodnego dostępu do żywności i niezbędnych artykułów. Perspektywa długiego oczekiwania w kolejkach przed sklepami powoduje, że wielu klientów rezygnuje z najpilniejszych zakupów.

3. Dalsze zaostrzenie restrykcji uderza w firmy handlowe, które nie odrobiły jeszcze strat po wiosennym lockdownie.

Apelujemy do Rządu, aby z należytą powagą i roztropnością odniósł się do podnoszonych przez handel postulatów i żeby wszelkie dalsze decyzje opierały się na rzetelnych i wnikliwych analizach oraz na konsultacjach z branżą.